Värt att veta

Pass/visum
Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet och ditt nordiska medborgarskap. Observera att det är resenärens ansvar för att kunna styrka sitt medborgarskap.
Efter att Schengen-avtalen om passfrihet inom vissa EU-länder trädde i kraft i 2001 så är det inte längre passkontroll vid gränsövergång i dessa länder. Vi vill dock göra er uppmärksamma på att pass är den enda godkända internationella legitimation och att alla därför bör ha med sig giltigt pass när man reser utanför Norden.
Var också beredd på att vissa flygbolag, och även vissa färjebolag kräver pass som legitimation. Förvara alltid passet på ett säkert ställe och se till att det inte skadas, ha det på dig eller i ditt handbagage-inte i ditt incheckade bagage. 
Resenärer som inte är svenska medborgare måste själva se efter om det är behov för visum. Vid resor där det krävs visum bör man beställa detta tidigt. I vissa länder kräver de även att passet är giltigt 6 månader efter hemkomst.
 

Rese- och avbeställningsförsäkringar
Alla resande måste ha reseförsäkring. Att hamna på ett sjukhus utomlands eller förlora sitt bagage kan snabbt bli dyrt. Den resande är själv ansvarig för att ordna de försäkringar som är nödvändiga.
Se även över om din försäkring har avbeställningsskydd.
Vid resor i EES samt EU-länder bör man även ha med sig sitt Europeiska Sjukförsäkringskort. Var uppmärksam på att detta inte ersätter en reseförsäkring. EU-kortet ger inte rätt till ersättning för hemresor med till exempel ambulansflyg. Därför är det viktigt att du har en privat reseförsäkring.  
Du kan beställa ditt EU-kort på www.forsakringskassan.se 
 

Resor med flyg
För resor med flyg är det ofta speciella avbeställningsregler som gäller, se under resevillkor. Vi vill göra er extra uppmärksamma på att flygbolagen ibland ändrar avgångstider, rutter och liknande, detta efter att våra resor är publicerade på vår hemsida/annonserade. I dessa tillfällen måste resenären vara förberedd på att avgångstider och rutter kan bli ändrade.
Serveringstillbudet ombord på flyget kan variera. Vi flyger med Norwegians/SAS och man måste själv köpa mat/dryck ombord eller innan man går ombord på flyget.
 

Anslutningsbiljetter
Om du har behov för anslutning från andra städer i Sverige så hjälper vi dig med det, så länge det går att ordna med det aktuella flygbolaget. Vi tar kontakt med flygbolaget för priser och möjligheter. Eftersom detta innebär en ändring i flygreservationen söker vi efter anslutande flyg när depositionen är inbetald och senast 35 dagar innan avresa.
Vid anslutningsflyg blir du incheckad till din slutdestination och bagagereglerna är då densamma som på huvudflygningen.
Om du väljer att ordna med inrikesflyg på egen hand, så sker detta på eget ansvar. Vi rekommenderar dig till att ha minst 2,5 timmar mellan anslutande flyg. Vid avbokad resa blir du inte återbetald för de inrikes biljetterna som du har bokat på egen hand. 
 

Vandringsresor
Vandringsresorna arrangeras för de som gillar en mer aktiv semester och som tycker om att vara i naturen. Vandringarna går i varierad terräng, personer i vanlig god form bör kunna genomföra vandringarna utan problem. Deltagaren är själv ansvarig för att ha tillräckligt god kondition och hälsa för att kunna genomföra vandringarna. En reseledare är alltid med på våra vandringar. Vanliga fjällkläder och bekväma vandringsskor är nödvändigt.
 

Resedokument
2–3 veckor innan avresa får du tillsänt dina resedokument på mail eller i posten (om du har beställt detta). Du vill då även få tillsänt mer information om ditt boende.
 

Bagage
1x20 + 10kg handbagage
På resor med flyg vill vi informera er om att du måste anpassa ditt bagage efter flygbolagets viktbegränsningar. Dessa kan variera mellan olika flygbolag och du får specifik information om detta närmare avresa. Kom ihåg att det även är regler angående storleken på förpackningar av flytande vätska i handbagaget.
Du kan läsa mer om detta på www.transportstyrelsen.se
För de som reser via Arlanda från andra flygplatser i landet och inte har köpt anslutningsflyg av oss, så är det viktigt att se till att bagaget är märkt med slutdestinationen. I de flesta fall måste man hämta ut bagaget vid inlandsflyg och sedan checka det in på nytt för slutdestinationen. 
 

Specialbagage
Om du skall ha med dig till exempel rullator, cykel eller golfbag så skall detta checkas in som specialbagage. Ring oss för mer upplysning angående detta. Om du skall ha med dig en syrgasapparat så är det viktigt att vi blir informerade angående detta. Du måste själv ordna med syrgastank om du skall ha detta med dig ombord på flyget.
 

Tullbestämmelser
De nödvändiga upplysningarna angående tullkvoter finner du mer information om på www.tullverket.se. Tullpliktiga varor måste bäras av var person och införsel är på resenärens eget ansvar. 
 

Sätesplacering på flyget
Vi gör er uppmärksam på att det är flygbolaget som står för placeringen av sittplatser på flyget. Vid medicinska grunder kan vi be om sätereservation och även eventuell assistans på flygplatsen. Vi måste vara informerade angående detta senast 30 dagar innan avresa.
 

Registrering av Reward poäng
Efter att resan är genomförd går du in på Norwegians Reward sida (www.norwegianreward.com ) och registrerar dina poäng med hjälp av din resereferans (som står med i ditt resedokument som du får skickat till dig) och ditt Reward-nummer. Detta måste göras senast 30 dagar efter resans startdatum. 
 

Speciella önskemål
Om du har speciella önskemål inför din resa eller ditt boende så gör vi vårat bästa för att ordna detta, men vi kan aldrig garantera något.  För att vi ska ha möjlighet till att hjälpa er med eventuella önskemål så måste den informationen vara hos oss senast 30 dagar innan avresa. 
 

Priser
Alla våra resepriser är angivna per person i dubbelrum/-hytt. Eventuella tillägg av enkelrum/-hytt, andra hyttalternativ och liknande finner du mer information om under aktuell resa.
 

Reseledare
På de flesta resorna finns det en reseledare, något som är en stor fördel och en trygghet för alla. Våra reseledare är skandinavisktalande och är med för att se till att alla får en bra reseupplevelse.
 

Hotellen
Generellt håller våra hotell 3 och 4 stjärnors standard, det kan förekomma avvik på detta. På vissa destinationer kan rummen variera på storlek och standard. Var även uppmärksam på att i vissa länder, speciellt syd- och mellan-Europa, är enkelrum ofta enklare inredda än dubbelrummen.
På grund av överbokning på vissa hotell under högsäsong, något vi inte kan kontrollera, så kan det förekomma byte av hotell. I dessa tillfällen är det vanligt att vi får minst lika bra standard. Var uppmärksam på att inte alla hotell har air-condition. I stora städer kan det av och till förekomma oljud från omgivningen. Vi försöker alltid att välja hotell med god standard och med så få olämpligheter som möjligt för våra resenärer. 
 

Valuta (EURO)
Ta med dig lite kontanter till de länderna du skall besöka. Annars rekommenderar vi internationella kreditkort, gärna både t.ex.  VISA och MasterCard. Kom ihåg att det är begränsad ersättning från försäkringsbolag vid tjuveri eller borttappade kontanter. 
Det rimligaste och tryggaste är att ta ut pengar i en bankomat med bankkort. Du kan ta ut pengar i Sverige innan avresan på flygplatsen.
 

Sjukdomar/Allergier/Mediciner
Personer med sjukdom/handikapp/fobier/matallergi eller liknande bör ta kontakt med Aller Travel och informera oss om detta i god tid innan avresa.  Resenärer som lider av åk- och sjösjuka bör konsultera med en läkare innan avresa för att få utskrivet ett passande läkemedel. 
Har du med receptbelagda läkemedel måste du vara beredd på att kunna dokumentera att det är du som är ägare av läkemedlet. Medicinen bör förvaras i originalförpackning från producenten och en kopia av receptet/brevet från doktorn (på engelska) bör medtagas. Fråga personalen på apoteket om du är tveksam på vilka regler som gäller för medbringande av mediciner utomlands. 
Kom ihåg att packa all livsnödvändig medicin i handbagaget ifall att det incheckade bagaget skulle bli försenat. 
 

Funktionskrav
Deltagare måste på egenhand eller vid hjälp av egen medtagen ledsagare:
• Kunna gå eller förflytta sig i trappor och kuperad terräng.
• Kunna gå upp och nedför trappor i en turistbuss.
• Kunna ta mat på egen hand vid bufféer i restauranger.
• Kunna ta hand om personlig hygien under resan.
• Kunna orientera sig på hotellet och i närområdet.
 

Vacciner 
Det är resenärens eget ansvar att se till så att den har nödvändig vaccination. Ta kontakt med din närmaste vaccinationsklinik för mer information om vad du behöver för ditt resmål.
 

Nödnummer
Om något skulle uppstå under resan är det viktigt att ni tar kontakt med reseledaren eller med oss, så vi har möjlighet att hjälpa er där och då.
Väljer ni att inte kontakta reseledare/oss för hjälp så kan det vara svårt för Aller Travel att göra något i efterhand.
Du kan nå oss på telefon måndag-fredag kl. 09:00-16:00. Telefon: +46 08 25 84 76

Telefonen är endast tillgänglig för nödsamtal efter arbetstid.

Vi önskar er en trevlig resa!

Hälsningar från oss i Aller Travel