Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som vi får av våra resenärer.
Vi har även samlat mycket nyttig information på vår sida Värt att veta.

Var kan jag få mer information om de olika resorna?

Hur kommer jag i kontakt med Aller Travel?

Hur beställer jag min resa?

Är priserna på resorna per person?

Hur betalar jag min resa hos Aller Travel?

Går det att boka enkelrum?

Måste jag ha med mig ett pass?

Finns det någon garanti för att resorna inte avbokas?

Kan ni boka anslutningsflyg till mig?

Vad gör jag om jag har ett specialbagage att ta med?

Hur checkar man in på flygplatsen?

Hur packar man mediciner och behövs intyg?

Vart finner jag flygtiderna?

Kan jag bestämma vart jag vill sitta på flyget?

Hur mycket bagage kan jag ta med mig?

Vilket hotell bor vi på?

Måste jag ha en reseförsäkring?

Vad ska jag tänka på vid en vandringsresa?

Måste jag vara vaccinerad?

Jag har hamnat på väntelista för min resa, när får jag besked om huruvida jag får plats?

Kontakta oss:

Var kan jag få mer information om de olika resorna?
Du kan läsa mer om resan du är intresserad av på hemsidan och även ladda ner ett PDF-dokument med all information.
PDF-dokumentet hittar du längst ner under varje resmål.

Hur kommer jag i kontakt med Aller Travel?
Du kan kontakta oss på e-post:
info@allertravel.se
Eller telefon, vardagar 09:00-16:00:
08 25 84 76
Telefonen är endast tillgänglig för nödsamtal efter arbetstid.

 

Hur beställer jag min resa?
Du är alltid välkommen till att beställa via telefon hos oss på 08 25 84 76.
Vår telefontid är måndag-fredag kl. 09:00-16:00.
Du kan även beställa din resa online via våran hemsida dygnet runt. 
Oavsett om du beställer via telefon eller på vår hemsida, så sänder vi ut en orderbekräftelse med ytterligare information, resevillkor och betalningsinformation.

 

Är priserna på resorna per person?
Ja, alla våra resepriser är angivna per person i dubbelrum/-hytt.
Eventuella tillägg av enkelrum/-hytt, samt andra hyttalternativ och dylikt finner du mer information om under aktuell resa.

 

Hur betalar jag min resa hos Aller Travel?
För betalning av resan, gå in på vår hemsida www.allertravel.se och logga in under Min bokning (rött fält nederst på sidan). Använd dig av din e-postadress och lösenordet som står specificerat i orderbekräftelsen.
Vid betalning med kreditkort:
För betalning av resan, gå in på vår hemsida www.allertravel.se och logga in under Min bokning (rött fält nederst på sidan). Använd dig av din e-postadress och lösenordet som står specificerat i orderbekräftelsen.
Vid betalning till konto:
Vid inbetalning via internetbank måste OCR-nummer, kontonummer och belopp uppges.
Kontonummer: 122 001 57 444 (Den Danske Bank)
Bank giro nr. 5206-3393
Mottagare: Aller Travel
OCR-nummer finner du i din orderbekräftelse.
Betalningsfristen är 60 dagar innan avresa och förfallodatumet framkommer i orderbekräftelsen. 2–3 veckor innan avresa skickar vi dig resedokument och ytterligare information om din resa.

Går det att boka enkelrum?
På våra resor erbjuder vi ett begränsat antal enkelrum per resa, eventuella tillägg och möjlighet framgår på vardera resa. Det går inte att boka ett halvt dubbelrum som eventuellt delas med en annan resenär.

 

Måste jag ha med mig ett pass?
Du måste ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet och ditt nordiska medborgarskap. Observera att det är resenären själv som ansvarar för att kunna styrka sitt medborgarskap.
Efter att Schengen-avtalen om passfrihet inom vissa EU-länder trädde i kraft i 2001 är det inte längre passkontroll vid gränsövergång i dessa länder.
Vi vill dock göra er uppmärksamma på att pass är det enda godkända internationella legitimation och att alla därav måste ha med sig giltigt pass när man reser utanför Norden.
Var också beredd på att vissa flygbolag och även vissa färjebolag kräver pass som legitimation. Förvara alltid passet på ett säkert ställe och se till att det inte skadas, ha det på dig eller i ditt handbagage-inte i ditt incheckade bagage. 
Resenärer som inte är svenska medborgare måste själva se efter om det är behov för visum. Vid resor där det krävs visum bör detta beställas i god tid innan avresa.
I vissa länder kräver de även att passet är giltigt 6 månader efter hemkomst.
 

Finns det någon garanti för att resorna inte avbokas?
Vi kan tyvärr inte garantera att resan blir av, turligt nog är det sällan som vi måste avboka p.g.a otillräckligt antal deltagande. 
 

Kan ni boka anslutningsflyg till mig?
Ja, om du har behov för anslutning från andra städer i Sverige så hjälper vi dig gärna med det, så länge det går att ordna med det aktuella flygbolaget. Vi tar kontakt med flygbolaget för aktuella priser och möjligheter.
Eftersom detta innebär en ändring i flygreservationen söker vi efter anslutande flyg när depositionen är inbetald och senast 35 dagar innan avresa.  
Vid anslutningsflyg blir du incheckad till din slutdestination och bagagereglerna är då densamma som på huvudflygningen.
Om du väljer att ordna med inrikesflyg på egen hand, så sker detta på eget ansvar.
Vi rekommenderar dig till att ha minst 2,5 timmar mellan anslutande flyg.
Vid avbokad resa blir du inte återbetald för de inrikes biljetterna som du har bokat på egen hand. 
Du kan nå oss på 08 25 84 76 eller på info@allertravel.se för mer information och beställning.
 

Vad gör jag om jag har ett specialbagage att ta med?
Om du skall ha med dig till exempel rullator, cykel eller golfbag så skall detta checkas in som specialbagage. Kontakta oss för vidare information. Om du skall ha med dig en syrgasapparat så är det viktigt att vi blir informerade angående detta. Du måste själv ordna med syrgastank om du skall ha detta med dig ombord på flyget.
 

Hur checkar man in på flygplatsen?
Du kan använda dig av en automat för att själv checka in, då kan du oftast även välja vart du vill sitta. Om du behöver hjälp finns det personal på flygplatsen som kan hjälpa dig. Observera att i utlandet är det endast engelsktalande personal. Vi rekommenderar att du är på flygplatsen två timmar innan avresa.
 

Hur packar man mediciner och behövs intyg?
www.swedavia.se kan du läsa mer om bestämmelser för olika flygplatser. Generellt bör du tänka på att om du har med receptbelagda läkemedel måste du vara beredd på att kunna dokumentera att det är du som är ägare av läkemedlet.
Medicinen bör förvaras i originalförpackning från producenten och en kopia av receptet/brevet från doktorn (på engelska) bör medtagas.
Fråga personalen på apoteket om du är tveksam på vilka regler som gäller för medbringande av mediciner till utlandet. 
Kom ihåg att packa all livsnödvändig medicin i handbagaget ifall att det incheckade bagaget skulle bli försenat. 
 

Vart finner jag flygtiderna?
Flygtiderna framkommer i det slutgiltiga resedokumentet som skickas ut cirka 14 dagar innan avresa.
 

Kan jag bestämma vart jag vill sitta på flyget?
Vi gör er uppmärksam på att det är flygbolaget som står för placeringen av sittplatser på flyget. Vid medicinska grunder kan vi be om sätereservation och även eventuell assistans på flygplatsen. Vi måste vara informerade angående detta senast 30 dagar innan avresa.
 

Hur mycket bagage kan jag ta med mig?
1x20 + 10kg handbagage
På resor med flyg vill vi informera er om att du måste anpassa ditt bagage efter flygbolagets viktbegränsningar. Dessa kan variera mellan olika flygbolag och du får specifik information om detta närmare avresa.
Kom ihåg att det även är regler angående storleken på förpackningar av flytande vätska i handbagaget.  Du kan läsa mer om detta på www.transportstyrelsen.se
För de som reser via Arlanda från andra flygplatser i landet och inte har köpt anslutningsflyg av oss, så är det viktigt att se till att bagaget är märkt med slutdestinationen.
I de flesta fall måste man hämta ut bagaget vid inlandsflyg och sedan checka det in på nytt för slutdestinationen. Observera att se över hur mycket bagage du är tillåten att ta med i tillfälle du har bokat ditt anslutningsflyg på egen hand.
 

Vilket hotell bor vi på?
Mer information om det specifika hotellet du kommer bo på framkommer på det slutgiltiga resedokumentet.
Generellt håller våra hotell 3 och 4 stjärnors standard, det kan förekomma avvik på detta. På vissa destinationer kan rummen variera på storlek och standard.
Var även uppmärksam på att i vissa länder, speciellt syd- och mellan-Europa, är enkelrum ofta enklare inredda än dubbelrummen.
På grund av överbokning på vissa hotell under högsäsong, något vi inte kan kontrollera, så kan det förekomma byte av hotell. I dessa tillfällen är det vanligt att vi får minst lika bra standard.
Var uppmärksam på att inte alla hotell har air-condition. I stora städer kan det av och till förekomma oljud från omgivningen.
Vi försöker alltid att välja hotell med god standard och med så få olämpligheter som möjligt för våra resenärer. 
 

Måste jag ha en reseförsäkring?
Alla resande måste ha reseförsäkring. Att hamna på ett sjukhus utomlands eller förlora sitt bagage kan snabbt bli dyrt. Den resande är själv ansvarig för att ordna de försäkringar som är nödvändiga.
Se även över om din försäkring har avbeställningsskydd.
Vid resor i EES samt EU-länder bör man även ha med sig sitt Europeiska Sjukförsäkringskort.
Var uppmärksam på att detta inte ersätter en reseförsäkring. EU-kortet ger inte rätt till ersättning för hemresor med till exempel ambulansflyg. Därför är det viktigt att du har en privat reseförsäkring.  
Du kan beställa ditt EU-kort på www.forsakringskassan.se
 

Vad ska jag tänka på vid en vandringsresa?
Vandringsresorna arrangeras för de som gillar en mer aktiv semester och som tycker om att vara i naturen. Vandringarna går i varierad terräng, personer i vanlig god form bör kunna genomföra vandringarna utan problem.
Deltagaren är själv ansvarig för att ha tillräckligt god kondition och hälsa för att kunna genomföra vandringarna.
En reseledare är alltid med på våra vandringar. Vanliga fjällkläder och bekväma vandringsskor är nödvändigt.
Du kan läsa mer om de olika nivåer vi har på våra resor på vår hemsida allertravel.se där du även finner information om en packlista som kan användas som en bra riktlinje för vad ditt bagage ska innehålla vid en vandringstur.
 

Måste jag vara vaccinerad?
Det är resenärens eget ansvar att se till så att den har nödvändig vaccination. Ta kontakt med din närmaste vaccinationsklinik för mer information om vad du behöver för ditt resmål.
 

Jag har hamnat på väntelista för min resa, när får jag besked om huruvida jag får plats?
Vi kontaktar dig om det öppnar upp sig en möjlighet på denna avresan. 
Det är tyvärr helt omöjligt att säga något om hur sannolikt det är att det blir lediga platser. Det är helt oförpliktanade att stå på väntelista.
Du kan när som helst kontakta oss där som du inte längre önskar stå med på väntelistan, ha då ditt ordernummer nära till hands.
 

Kontakta oss:
Finner du inte svaret på din fråga här finns mer nyttig information under värt att veta, och du kan också kontakta oss för ytterligare hjälp.